تحلیل محتوای عنوان و نوع روش پژوهش پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه‌ه

چهارشنبه 26 تير 1398
15:24
بک لینک 09125879258


تحلیل محتوای عنوان و نوع روش پژوهش پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم, تحقیقات و فناوری ایران در سال‌های 1388- 1393
پارسای داخل کشور کارشناسی ارشد 1394
موضوع: علوم اطلاعات , کتابداری و دانش شناسی
پدیدآور: حلیمه گل‌پاش استاد راهنما: محمدرضا کیانی استاد مشاور: غلامحسین جهانگیر
دانشگاه بیرجند, دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
چکیده




در این پژوهش به بررسی سیر گرایش موضوعی (بر اساس عنوان) و روش‌شناسی پایان‌نامه‌های مقاطع تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری) علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه های وابسته به وزارت علوم, تحقیقات و فناوری ایران در سال‌های 1388 تا 1393 پرداخته شده است.این پژوهش با روش تحلیل محتوا انجام شده و از نظر هدف کاربردی است. جامعه مورد مطالعه 795 پایان‌نامه‌ رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم, تحقیقات و فناوری در سال‌های 1388- 1393 است. ابزار گردآوری اطلاعات سیاهه وارسی محقق ساخته است. در این سیاهه وارسی, واحد ثبت واژه‌ها, عبارت‌ها و مضمون‌های مورد توجه در عناوین و چکیده پایان‌نامه‌‌ها بوده است. برای سنجش روایی سیاهه وارسی از نظر تعدادی از متخصصان حوزه علم اطلاعات و دانش‌شناسی استفاده شده و برای سنجش پایایی آن از روش ضریب توافق بین ارزیاب‌ها استفاده شده است و با نسبت (0/089 درصد) پایایی ابزار تایید شده است.از نظر تعداد در بازه زمانی مورد بررسی دانشگاه الزهرا (با 111 عنوان) بیشترین تعداد پایان‌نامه‌ رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی را به خود اختصاص داده است و دانشگاه شهید بهشتی (با 30 عنوان) کمترین تعداد پایان‌نامه‌ را داشته است. موضوعات کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی با (19/2 درصد), کتاب سنجی (14 درصد), بازیابی اطلاعات (10 درصد), رفتار اطلاعاتی (9 درصد) و مدیریت دانش (7 درصد) بیشترین فراوانی را در بین موضوعات پایان‌نامه‌‌ها به خود اختصاص داده‌اند. موضوعات کتاب‌درمانی (0/6 درصد), زبان شناسی (6/0 درصد), معماری اطلاعات (0/4 درصد) و انجمن‌های تخصصی حرفه (0/4 درصد) کمترین فراوانی را در بین موضوعات پایان‌نامه‌ها داشتند. روش پژوهش پیمایشی (65/7 درصد) و تحلیل محتوا (22/4 درصد) پراستفاده‌ترین روش‌های پژوهشی بکار رفته در پایان‌نامه‌‌ها بودند.نتایج نشان داد که بیشتر پژوهش‌های رشته با روش پیمایشی انجام شده است و باید روش‌های شبه آزمایشی, قوم نگاری و علی مقایسه ای مورد توجه بیشتری قرار بگیرد. بیشتر پژوهش‌ها حول موضوعات کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی, کتاب‌سنجی, بازیابی و رفتار اطلاعاتی است و به نظر می‌رسد موضوعات کتاب‌درمانی, زبان‌شناسی, معماری اطلاعات و مطالعه باید در برنامه‌ریز‌ های پژوهشی مورد توجه قرار بگیرد.این پژوهش از جهات بازه زمانی مورد بررسی, طبقه بندی مورد استفاده در تحلیل پایان‌نامه‌‌ها و بررسی نوع روش پژوهشی مورد استفاده به تفکیک هر یک از گرایش‌های موضوعی اصیل است.


[ بازدید : 47 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به پیشتاز تراش است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار ایجاد وبلاگ عکس عاشقانه فال حافظ فال حافظ خرید بک لینک دانلود تک آهنگ بازار جهانی دانلود سوالات استخدامی اموزش و پرورش خرید ملک در ترکیه خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]