هنجارهای حاکم بر فرآیند انتخاب استاد راهنمای پایان‌نامه (تجارب زیسته دانشجویان دانشکده علوم تربیتی

چهارشنبه 26 تير 1398
15:24
بک لینک 09125879258


هنجارهای حاکم بر فرآیند انتخاب استاد راهنمای پایان‌نامه (تجارب زیسته دانشجویان دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی فردوسی مشهد)
پارسای داخل کشور کارشناسی ارشد 1394
پدیدآور: مجتبی حسینی استاد راهنما: بهروز مهرام استاد مشاور: مقصود امین خندقی
دانشگاه فردوسی مشهد, دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
چکیده




هدف پژوهش حاضر واکاوی هنجارهای تصریح نشده‌ای است که دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه فردوسی در فرایند انتخاب استاد راهنما مدنظر قرار می‌دهند؛ پژوهیده‌های این پژوهش 28 نفر از دانشجویان کارشناسی‌ارشد دانشکده‌ علوم‌تربیتی و روان‌شناسی بودند؛ که در سال تحصیلی 1394-1395 مشغول به تحصیل و پیشنهاده پژوهش آنان به تصویب گروه آموزشی رسیده بود. این افراد به شیوه نمونه‌گیری مبتنی بر هدف و از نوع گلوله برفی انتخاب شدند. پژوهش حاضر از حیث هدف در زمره پژوهش‌های کاربردی قرار داشته و از حیث روش پژوهش, با رویکرد کیفی و با استفاده از روش پدیدارشناسی توصیفی انجام شده است. ابزار گردآوری یافته‌ها مصاحبه با روش هدایت کلیات بود و برای تحلیل یافته‌ها از روش کلایزی استفاده شد. جهت کسب اعتبار پژوهش از روش‌های بررسی توسط مشارکت‌کنندگان, توصیف توسط همتایان, توصیف جامع از شرایط شرکت کنندگان, کفایت ارجاعی و آزمون تشخیص استفاده گردید. یافته‌های پژوهش نشان داد که معیارهای انتخاب استاد راهنما در قالب 5 مقوله کلی: معیارهای اخلاقی (توجه به انضباط, عدالت, انصاف, انگیزه, اعتماد, انتقادپذیری, خوش برخورد بودن, مسئولیت پذیری و صبوری استاد راهنما), معیارهای سیاسی (شامل توجه به شهرت, جایگاه سازمانی و جایگاه اجتماعی استاد), معیارهای آکادمیک (توجه به تخصص, تجربه, سبک نظارت و به روز بودن), معیارهای اهمال کارانه (توجه به راحت طلبی, سرعت و جنسیت استاد راهنما) و و معیارهای مبتنی بر محدودیت‌ها (توجه به اجبار از سوی گروه, اعضای هیئت‌علمی و یا مواجه با نظام بوروکراتیک), قرار گرفتند. تجربیات دانشجویان از تعامل با استادان و رفتار واقعی‌شان در گروه آموزشی, قوانین و رویه‌های موجود در ساختار سازمانی دانشکده و فرهنگ رشته‌ای حاکم بر گروه‌های آموزشی باعث ایجاد الگوهایی نسل به نسل و به صورت غیررسمی منتقل کرده و الگوهای رفتار غیرآکادمیک دانشجویان در انتخاب استاد راهنما را سبب می‌شوند.شناختی شده که ارزش‌هایی را که اقتدا به ضد هنجارهای علم را بیشتر از هنجارهای علم تببین می‌کنند به دانشجویان


[ بازدید : 77 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به پیشتاز تراش است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار ایجاد وبلاگ عکس عاشقانه فال حافظ فال حافظ خرید بک لینک دانلود تک آهنگ خرید ملک در ترکیه خرید آنتی ویروس خرید ملک در ترکیه ثبت شرکت ثبت برند و لوگو اخذ کد اقتصادی ثبت تغییرات شرکت ثبت طرح صنعتی ثبت مسئولیت محدود خرید آنتی ویروس نرم افزار حسابداری لیست مشاغل شیراز مجله خبری گلاسه دانلود آهنگ جدید
بستن تبلیغات [X]