هنجارهای حاکم بر فرآیند انتخاب استاد راهنمای پایان‌نامه (تجارب زیسته دانشجویان دانشکده علوم تربیتی

چهارشنبه 26 تير 1398
15:24
بک لینک 09125879258


هنجارهای حاکم بر فرآیند انتخاب استاد راهنمای پایان‌نامه (تجارب زیسته دانشجویان دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی فردوسی مشهد)
پارسای داخل کشور کارشناسی ارشد 1394
پدیدآور: مجتبی حسینی استاد راهنما: بهروز مهرام استاد مشاور: مقصود امین خندقی
دانشگاه فردوسی مشهد, دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
چکیده




هدف پژوهش حاضر واکاوی هنجارهای تصریح نشده‌ای است که دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه فردوسی در فرایند انتخاب استاد راهنما مدنظر قرار می‌دهند؛ پژوهیده‌های این پژوهش 28 نفر از دانشجویان کارشناسی‌ارشد دانشکده‌ علوم‌تربیتی و روان‌شناسی بودند؛ که در سال تحصیلی 1394-1395 مشغول به تحصیل و پیشنهاده پژوهش آنان به تصویب گروه آموزشی رسیده بود. این افراد به شیوه نمونه‌گیری مبتنی بر هدف و از نوع گلوله برفی انتخاب شدند. پژوهش حاضر از حیث هدف در زمره پژوهش‌های کاربردی قرار داشته و از حیث روش پژوهش, با رویکرد کیفی و با استفاده از روش پدیدارشناسی توصیفی انجام شده است. ابزار گردآوری یافته‌ها مصاحبه با روش هدایت کلیات بود و برای تحلیل یافته‌ها از روش کلایزی استفاده شد. جهت کسب اعتبار پژوهش از روش‌های بررسی توسط مشارکت‌کنندگان, توصیف توسط همتایان, توصیف جامع از شرایط شرکت کنندگان, کفایت ارجاعی و آزمون تشخیص استفاده گردید. یافته‌های پژوهش نشان داد که معیارهای انتخاب استاد راهنما در قالب 5 مقوله کلی: معیارهای اخلاقی (توجه به انضباط, عدالت, انصاف, انگیزه, اعتماد, انتقادپذیری, خوش برخورد بودن, مسئولیت پذیری و صبوری استاد راهنما), معیارهای سیاسی (شامل توجه به شهرت, جایگاه سازمانی و جایگاه اجتماعی استاد), معیارهای آکادمیک (توجه به تخصص, تجربه, سبک نظارت و به روز بودن), معیارهای اهمال کارانه (توجه به راحت طلبی, سرعت و جنسیت استاد راهنما) و و معیارهای مبتنی بر محدودیت‌ها (توجه به اجبار از سوی گروه, اعضای هیئت‌علمی و یا مواجه با نظام بوروکراتیک), قرار گرفتند. تجربیات دانشجویان از تعامل با استادان و رفتار واقعی‌شان در گروه آموزشی, قوانین و رویه‌های موجود در ساختار سازمانی دانشکده و فرهنگ رشته‌ای حاکم بر گروه‌های آموزشی باعث ایجاد الگوهایی نسل به نسل و به صورت غیررسمی منتقل کرده و الگوهای رفتار غیرآکادمیک دانشجویان در انتخاب استاد راهنما را سبب می‌شوند.شناختی شده که ارزش‌هایی را که اقتدا به ضد هنجارهای علم را بیشتر از هنجارهای علم تببین می‌کنند به دانشجویان


[ بازدید : 40 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به پیشتاز تراش است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار ایجاد وبلاگ عکس عاشقانه فال حافظ فال حافظ خرید بک لینک دانلود تک آهنگ بازار جهانی دانلود سوالات استخدامی اموزش و پرورش خرید ملک در ترکیه خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]