نقش گروه‌های آموزشی, استادان راهنما و دانشجویان در فرایند تدوین, اجرا و ارزیابی پایان‌نامه‌های کارش

چهارشنبه 26 تير 1398
15:25
بک لینک 09125879258


نقش گروه‌های آموزشی, استادان راهنما و دانشجویان در فرایند تدوین, اجرا و ارزیابی پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد
پارسای داخل کشور کارشناسی ارشد 1395
پدیدآور: محمد محمدی استاد راهنما: مقصود فراستخواه استاد مشاور: رضا منیعی
موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی, دانشکده علوم انسانی
چکیده




پایان‌نامه همواره از دغدغه‌های جدی نظام آموزش عالی کشور بوده است و از ابعاد مختلفی به آن پرداخته شده است اما یکی از ابعاد مغفول مانده در این زمینه, نقش کنشگران در تدوین, اجرا و ارزیابی پایان‌نامه‌هاست. بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی نقش گروه‌های آموزشی, استادان راهنما و دانشجویان در فرایند تدوین, اجرا و ارزیابی پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد تعیین گردید. پژوهش حاضر شامل نمونه هدفمندی از دانشجویان دکتری, استادان راهنما و مدیران دانشگاهی با استفاده از مصاحبه عمیق اکتشافی تا رسیدن به حد اشباع بود. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی انجام گرفت. در پژوهش حاضر اعتبار پژوهش با استفاده از 3 روش بازبینی توسط همکار, بازبینی توسط مشارکت‌کنندگان و تکنیک مثلث‌بندی موردبررسی و تأیید قرار گرفت. یافته‌های حاصل از پژوهش نشان داد, فرایند پایان‌نامه تحت تأثیر زمینه‌هایی برون دانشگاهی و عواملی درون دانشگاهی قرار دارد و متغیرهایی مداخله کننده (تعدیل‌کننده) که می‌توانند تأثیر عوامل بر روی نتیجه را کم یا زیاد کنند. اما کنشگران اصلی (مدیران گروه‌ها, استادان و دانشجویان) با توجه موارد مذکور, راهبردهای متفاوتی را برمی‌گزینند که منجر به موفقیت یا شکست فرایند پایان‌نامه‌ها می‌گردند. بنابراین پس از شناسایی ابعاد مختلف فرایند پایان‌نامه, نقش‌های گروه‌های آموزشی, استادان راهنما و دانشجویان در فرایند تدوین, اجرا و ارزیابی پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد به شرح زیر شناسایی شد؛ نقش گروه‌های آموزشی شامل: پشتکار و ابتکار در تأمین امکانات و تجهیزات مورد لزوم, راهبرد ارزشیابی و بهبود فرایندها, احساس تعهد نسبت به حق دانشجو در انتخاب استاد راهنما شناخته شد؛ نقش استادان راهنما شامل: برنامه‌ریزی برای هر پایان‌نامه و پیگیری عملکرد دانشجو, تخصیص زمان کافی و برگزاری جلسات منظم, توانمندسازی دانشجو, راهنمایی, هدایت و نظارت اثربخش شناسایی شد و نقش دانشجویان اهتمام به یادگیری, وجود پایان‌نامه در متن زندگی دانشجو, حساسیت به اعتبار منابع و مراجعه به منابع معتبر, اخلاق علمی و دوری از بی‌هنجاری و کژکارکردی در فعالیت علمی شناسایی شده است.


[ بازدید : 108 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به پیشتاز تراش است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار ایجاد وبلاگ عکس عاشقانه فال حافظ فال حافظ خرید بک لینک دانلود تک آهنگ خرید ملک در ترکیه خرید آنتی ویروس خرید ملک در ترکیه ثبت شرکت ثبت برند و لوگو اخذ کد اقتصادی ثبت تغییرات شرکت ثبت طرح صنعتی ثبت مسئولیت محدود خرید آنتی ویروس نرم افزار حسابداری لیست مشاغل شیراز مجله خبری گلاسه دانلود آهنگ جدید
بستن تبلیغات [X]